Prof.  Müller

Herr Prof. Boris Müller

Professor für Interaction Design

 

 

Prof. Boris Müller
Sprechzeiten nach Vereinbarung
Telefon +49 331 580-1400
Fax +49 331 580-1009
Haus / Raum D/203
E-Mail boris.mueller­ (at) fh-potsdam.de
PLZ 14469
Ort Potsdam
Anschrift Kiepenheuerallee 5
Web-Links
Organisation (Fachbereich / Einheit) Fachbereich Design
Fachbereich Design Professor_innen
Fachbereich Design Werkstatt- und Laborleiter_innen

Geb. 1972 in Berlin

Praxis aktuell

Forschungsthemen: Datenvisualisierung, Interaktionsdesign, Generatives Design

Vita

Nach einem Designstudium an der Hochschule für Künste Bremen ging Boris Müller an das Royal College of Art in London, wo er mit einem Master of Arts im Fach „Computer Related Design“ abschloss. Stationen seiner beruflichen Laufbahn waren MetaDesign San Francisco, das Institut für Medienkommunikation der Fraunhofer Gesellschaft und schliesslich das Interaction Design Institute Ivrea, wo er als Forscher und Gastprofessor tätig war. Seit Mai 2004 ist Boris Müller Professor für Interaction Design an der Fachhochschule Potsdam, wo er wesentlich am Aufbau des Studiengangs Interface Design beteiligt ist. Seine Projekte wurden mit zahlreichen internationalen Design-Preisen ausgezeichnet.

Konferenzen, Publikationen und Vorträge

2009

  • »Recording emotions with MyInnerLife« Elisabeth Eichhorn, Reto Wettach, Boris Müller. Conference Affective Computing and Intelligent Interaction, 10–12 September 2009 in Amsterdam (Nl)
  • »User Activity Display: Competition or Conversation?« Tina Deiml-Seibt, Larissa Pschetz, Boris Müller. Tagung »Grenzenlos frei!?« Mensch und Computer 2009, 6–7 September in Berlin. ACM, German Chapter (In Press).
  • »A Conversational Model to Display User Activity.« Tina Deiml-Seibt, Larissa Pschetz, Boris Müller. 23rd BCS Conference on Human Computer Interaction – HCI2009, 1–5 September 2009 in Cambridge (UK). ACM, New York, NY. (In Press).
  • »mæve – An Interactive Tabletop Installation for Exploring Background Information in Exhibitions« Till Nagel, Larissa Pschetz, Moritz Stefaner, Matina Halkia, Boris Müller. 13th International Conference on Human-Computer Interaction, 19–24 Juli 2009 in San Diego (US)

2010

 

  • Nagel, T., Pschetz, L., Stefaner, M., Müller, B.: mæve – Eine interaktive Tabletop-Installation. In: Sieck, J. (Hrsg.), Kultur und Informatik: Interaktive Systeme, 2010
  • »Messe Designers’ Open 2010 – Das Festival für Design Leipzig« Präsentation des mæve-Tisches. Dauer: 29. bis 31.10.2010, Leipzig.www.designersopen.de
  • Vortrag »Interactive Tabletops« am 29.10.2010, 17.00 Uhr im Hôtel de Pologne Auditorium, 1. OG, Leipzig

 

 

 

Projektleiter

Filmmuseum Interaktiv

Interaktive Exponate für das Filmmuseum Potsdam. Eine Kooperation des Fachbereichs Design der Fachhochschule Potsdam und des Filmmuseum Potsdam

Projektdetails

MACE - Metadata in Architectural Contents in Europe

The MACE project is an european research project with partners in Italy, Spain, the Netherlands, Belgium and Germany. The project is co-funded by the eContentplus programme of the European Commission.

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Powerdome

Der Powerdome ist ein interaktives, immersives Projektionssystem.

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OMNIA

Bachelor-Arbeit von Simon Wimmer

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Domebook

Domebook ist eine eigens für den Potsdamer Powerdome entwickelte Visualisierung von Facebook-Freundschaftsnetzwerken. Auf eindrucksvolle Art und Weise lassen sich hier die Zusammenhänge unterschiedlicher Freundeskreise erforschen.

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Gegenwärtige Stadtkartographie

Bachelor-Arbeit von Christoph Steinlehner

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Collaborative Travel Experience

Bachelor-Arbeit von Christian Hertlein

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Digitaler Postmaterialismus

Bachelor-Arbeit von Lino Teuteberg

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Font Rocket – A Revolutionary Font Manager and Rental Service

Font Rocket ist ein (derzeit noch fiktiver) Font-Rental-Service mit zugehörigem Font-Manager. Über das Abo-System lässt sich temporär auf unzählige Schriften verschiedener Foundries zugreifen und lokal auf dem Rechner nutzen. Mithilfe des Font-Managers lassen sich diese Fonts aus der Cloud als auch lokale Schriften verwalten, filtern, betrachten und vergleichen.

Projektdetails

Infractor - Interactive Application for Multitouch Table

Infractor ist eine interaktive, künstlerische Anwendung, die für einen Multitouch-Tisch entwickelt wurde. Mittels physischer Objekte, die auf die interaktive Oberfläche gelegt werden, können Artikel der New York Times spielerisch gesucht, gefiltert und gelesen werden.

Projektdetails

Digital Identities

Bachelor-Arbeit von Steffen Fiedler und Jonas Loh

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Klimagipfel Kopenhagen

Visualisierung der Debatte des Klimagipfels in Kopenhagen 2009

Projektdetails

Afghan Conflict

A Map of Possible Scenarios

Projektdetails

Culturegraphy

Master-Arbeit von Kim Albrecht

Projektdetails

The Iranian Internet

Master-Arbeit von Maral Pourkazemi

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maeve

Eine interaktive Installation und Visualisierung großer Architekturdatenbanken. Exponat auf der Architektur-Biennale in Venedig 2008.

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Sousveillance

Bachelor-Arbeit von Florian Schulz

Projektdetails

Urban Complexity Lab

Entwicklung neuartiger Darstellungen und Visualisierungen von Städten und urbanen Räumen

Projektdetails

VIND – Visualisierungs-Interfaces und nutzerzentriertes Design für komplexe Datenbanken

Ziel des Forschungsprojekts VIND war es, wissenschaftliche Erkenntnisse aus den Bereichen Datenvisualisierung und Interfacedesign zusammenzuführen, um innovative visuelle und nutzerzentrierte Schnittstellen für komplexe Datenbanksysteme zu entwickeln.

Projektdetails

2000
»Besondere Auszeichnung« beim »Lucky Strike Junior Designer Award«

2001
1. Preis in der Studentenkategorie des EuroPrix 2000
»Excellence Award« des »4th ACA Media Arts Festival« in Tokyo

2002
»Honorable Mention« der rhizome.org Net Art Commission

2003
»Certificate of Typographic Excellence« vom Type Directors Club New York
»100 beste Plakate«

2005
iF design award

2013
Information is Beautiful Silver Award

2014
Deutscher Infografik Preis, Kategorie »Wissenschaft«

 

 

 

Interaction design is a weird discipline. It shapes our perception of digital technology. It makes complex digital systems understandable and manageable. It provides access to huge information systems. It allows people to participate in all kinds of online social activities. It defines the look and feel of soft- and hardware. It is a truly global design. And yet — it is not a popular subject of public debate.

On the one hand, this is not surprising. Interaction design tends to be a discreet and unobtrusive discipline. In some ways it is like typography. Most people take words on paper for granted and spend very little time on the question of why some texts are more pleasant to the eye and easier to read than others. The same is true for interaction design. We take computers — in all their forms — for granted and don’t think too much about the intricacies of the interface and interaction design. Unless, of course, the design is really bad and stands in the way of the things we want to do.

On the other hand, it is astonishing. Currently, interaction design is the most influential design discipline. In September 2016, Facebook reported 1.18 billion daily active users. We now have more than 2 billion smartphones worldwide. 80 Million photos are uploaded to Instagram every day. This is not only a huge technological feat — it is also a major design achievement. Good interaction design enables people to participate in the digital world. And the impact of interaction design is tremendous. If Facebook changes the design of its website, it has implications for about 15% of the world population.

I don’t mind that interaction design is slightly obscure. But I believe that we — as interaction designers — should talk more about what we actually do. Our work is clearly relevant. Not only our community would benefit from a more comprehensive discourse, but also related disciplines.

In order to contribute to such a debate, I will publish a series of short essays on interaction design in the next few weeks and months. As I believe that debate also means personal engagement with experts and professionals, I will — prior to publishing — discuss every essay with a colleague. So in a way, every essay will be reviewed and challenged in two stages. First from a peer, then from the Medium community.

In the essays, I will reflect on my work as a practitioner, teacher and academic. I have very consciously chosen the form of an essay. Vilém Flusser once wrote an excellent text on essays in which he juxtaposes the form of the essay with the form of the treatise. Flusser argues that the distinction is of existential nature. The author of an essay identifies with the topic and must take full responsibility for his or her statements. The author of a treatise, on the other hand, dissociates himself or herself from the topic.

As a practicing designer, I obviously cannot dissociate myself from the subject matter. So choosing the form of an essay was the obvious decision. For me, it is a suitable framework for my thoughts on interaction design.

Aus »Thoughts on Interaction Design«